Ortopne Nedir?

Ortopne, bir kişiyi uzanırken etkileyen, ayakta durmak veya oturmak gibi diğer pozisyonlarda azalan nefes darlığıdır. Genellikle kalp yetmezliği veya akciğer hastalığının bir belirtisidir, ancak başka durumlarda da oluşabilir. Bu nedenle ortopne yaşayan herkes mutlaka bir sağlık kuruluşu tarafından değerlendirilmelidir.

Görsel Pixabay Sanatçısı Thomas G.

Ortopne yaşayan kişilerde nefes darlığı genellikle yattıktan bir dakika kadar sonra ortaya çıkar. Benzer şekilde, kişi daha sonra oturur veya başını kaldırırsa, nefes darlığı tipik olarak hızla düzelir. Hastalar için fazladan bir ya da iki yastık kullanmak ortopnenin ortadan kalkması için yeterli olsa da ağır vakalar sandalyede otururken uyumak zorunda kalabilirler.

Ortopnenin en sık nedeni nedeni kalp yetmezliğidir ve bu da aşağıdaki semptomlara neden olabilir.

• Tükenmişlik,
  • İştah değişiklikleri,
  • Mide bulantısı,
  • Bilinç bulanıklığı, konfüzyon,
  • Artan kalp hızı,
  • Kalıcı öksürük veya hırıltı

Ortopne Nedenleri

Ortopne genellikle kalbiniz akciğerlerinizden gönderilen tüm kanı dışarı pompalayacak kadar güçlü olmadığı için olur. Buna kalp yetmezliği denir. Kalp hastalığı, kardiyomiyopati, yüksek tansiyon ve diğer problemler bu zayıflığa neden olabilir.

Kalp hastalıkları bir kişi uzanırken kan ve diğer vücut sıvılarının etkili bir şekilde yeniden dağıtılmasını engelleyebilir. Akciğerlerdeki kan damarlarındaki artan basınç, sıvıyı alveollere iterek pulmoner ödem olarak bilinen bir duruma neden olabilir.

Alveoller akciğerlerdeki küçük hava keseleridir. Burada oksijen akciğerlerden kan dolaşımına geçerken karbondioksit kandan akciğerlere geçer. Alveollerdeki sıvı, bu gaz alışverişini engelleyebilir ve kişinin vücuduna yeterli oksijen almasını engelleyebilir.

Daha az görülmekle birlikte akciğerlerde sıvı toplanmasının kalple ilgili olmayan bazı nedenleri de vardır. Bunlar şunları içerir:

• Akut solunum sıkıntısı sendromu (ARDS),
  • Yüksek irtifa pulmoner ödem,
  • Sinir sistemi travması,
  • İlaç reaksiyonları,
  • Kan pıhtıları,
  • Toksinler.

Ortopne Tanısı

Tanı doktor tarafından yapılan fizik muayene ve anamnez ile kolayca konulabilir. Muayene sırasında doktor hastaya gece kaç yastıkla yatmak zorunda olduğunu sorarak ortopnenin ciddiyetini de belirleyecektir.

Tanı konulduktan sonra sebeplerini araştırmak için istenebilecek bazı testler ise;

• Akciğer röntgeni ve tomografisi; Akciğerlerinizin bir görüntüsü, doktorunuzun akciğerlerinizdeki sıvıyı kontrol etmek için kullanacağı ilk testtir.
  • Elektrokardiyogram (EKG); Bu test, kalpten gelen elektrik sinyallerini ölçmek için bir kişinin cildine sensörler yerleştirmeyi içerir.
  • Kan testleri; Doktorunuz ne kadar oksijen ve karbondioksite sahip olduğunu görmek için arter kan gazı alabilir. Ayrıca B tipi natriüretik peptit (BNP) seviyenizin normalden yüksek olup olmadığını da göreceklerdir.
  • Ekokardiyogram (EKO); Bu test için doktor, kalbinizin atım hareketini ve kapakçıklardan kan akışını izlemeye yardımcı olması için elde tutulan bir değnek kullanacaktır.

Doktorunuz kalple ilgili bir nedene bağlı ortopneniz olduğunu tespit ederse, muhtemelen kalp yetmezliğinden şüphelenecektir. Daha sonra, onu tedavi etmek için tam olarak hangi durumun ona yol açtığını anlayacaklardır.

Ortopne Tedavisi

Kısa vadede, oturursanız veya ayakta durursanız veya üst bedeninizi yastıklarla kaldırırsanız semptomlarınızı hafifletebilirsiniz. Doktorunuz sizi tedavi ettiğinde, tüplerden burnunuza oksijen alırsınız. Vücudunuzun fazla sıvıdan kurtulmasına yardımcı olan bir ilaç olan diüretik (idrar sökücü) tedavi de verebilir.

Ayrıca hastanın fazla kilosu veya obezitesi varsa, orta kiloya ulaşmak için adımlar atmak da ortopneyi azaltmaya yardımcı olabilir. Bir doktor veya diyetisyen, kilo vermek için egzersiz ve diyet planları konusunda tavsiyede bulunabilir.