Goodell İşareti Nedir?

Goodell işareti artmış vaskülarizasyon (damarlanma) nedeni ile serviksin (rahim ağzının) vajinal kısmının önemli ölçüde yumuşaması ve mavi renk almasıdır. Bu damarlanma, büyüyen uterusun altındaki damarların hipertrofisi ve şişmesinin bir sonucu olarak ortaya çıkar. Normalde serviks sert bir kıvama sahiptir, dokunulduğu zaman burun ucuna temas ediliyormuş hissi verir. Gebeliğin dördüncü haftasından itibaren ise daha hassas, dudaklara dokunuyormuş gibi yumuşak hissedilir.

Görsel Pixabay Sanatçısı Daniel Reche

Bu işaret hamileliğin erken bir göstergesi olup yaklaşık olarak gebeliğin dört ila sekizinci haftalarında (ortalama altıncı hafta) ortaya çıkar. Muayene olan kişide saptanması gebe olma ihtimalini artırabilse de, kesin bir hamilelik belirtisi değildir.

Goodell belirtisine, mevcut damarların hipertrofisi (yani boyut olarak genişleme) ve ayrıca rahmi döllenmiş bir yumurtanın implantasyonu için hazırlayan serviksteki yeni kan damarlarının oluşumu neden olur. Artan kan dolaşımına bağlı ödem de rahim ağzının yumuşamasında rol oynar.

Goodell işareti nasıl muayene edilir?

Goodell belirtisi ve diğer fiziksel belirtiler, serviksin bimanuel ve bir spekulum ile yapılan fizik muayenesi sırasında tanımlanabilir. Pelvik muayene, Goodell işaretinin görülmesine izin verir. Prosedürel onayın alınması sonrasında, muayene, hastanın idrar yapmasının ardından litotomi pozisyonuna geçmesi ile başlar. Doktor dış genital organları muayene ettikten sonra vajina duvarlarını genişleterek serviksi görebilmek için kayganlaştırıcı sürülmüş bir spekulum kullanır. Hastanın serviksi görüldükten sonra bir el ile karnın alt tarafına bastırılırken diğer elin parmakları vasıtası ile rahim ağzı muayene edilerek sertliği ve yumuşaklığı hakkında bilgi edinilir.

İşaret, adını 1829 - 1874 yılları arasında yaşamış olan Pennsylvania Üniversitesi profesörlerinden jinekolog William Goodell'den almıştır.

Muayenede görülebilecek diğer bulgular

Goodell İşareti gebeliğin erken bulgularından birisi olmakla birlikte muayene eden doktorungebelik tanısına götürebilecek başka bulgular da mevcuttur;

• Noble Budin İşareti
  • Hegar İşareti